Školní poradenské pracoviště

Informace o činnosti školního poradenského pracoviště

Součástí ZŠ a MŠ Brno,Pastviny 70, p.o. je školní poradenské pracoviště (ŠPP), které poskytuje standardní poradenské služby výchovného poradce, školního metodika prevence a školního psychologa. Jejich činnost je určena vyhláškou č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, jejíž novela č.197/2016 platná od 1. 9. 2016 ukládá všem školám poskytovat poradenské služby prostřednictvím Školního poradenského pracoviště. Cílem činnosti ŠPP je zajištění takového prostředí, které žákům umožní se plně a bezpečně vzdělávat s ohledem na individuální potřeby každého z nich. V případě neposkytnutí souhlasu nebude moci škola se žákem pracovat ve smyslu níže uvedených činností. O službu je možné požádat kdykoliv znovu.

Mezi běžné činnosti jednotlivých odborníků patří:

výchovný poradce:

  • kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
  • poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)
  • zprostředkování diagnostiky specifických poruch učení u žáků
  • prevence školní neúspěšnosti u žáků
  • zajišťování podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
  • podílení se na řešení výchovných problémů

školní metodik prevence:

  • zajištění a koordinace aktivit školy v oblasti prevence rizikového chování žáků
  • poskytování poradenské služby pro žáky a jejich zákonné zástupce v oblasti rizikového chování žáků, zprostředkování kontaktu na odborné pracoviště a participace na intervenci v případě výskytu rizikového chování žáků
  • podílení se na řešení výchovných problémů

školní psycholog:

Činnost školního psychologa ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu, kterou škola poskytuje žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům a která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č.72/2005 Sb. a její novele č.197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, z koncepce a ročního plánu ŠPP.

  • spolupráce s třídním učitelem při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
  • vedení třídnických hodin ve spolupráci s třídním učitelem
  • provádění diagnostiky třídních kolektivů
  • vytváření podmínek pro posílení pozitivní atmosféry v jednotlivých třídách a ve škole
  • provádění opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole
  • poskytnutí krizové intervence třídnímu kolektivu
  • poskytnutí úvodní poradenské konzultace dítěti, které jej samo vyhledá
  • poskytnutí krizové intervence dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci
  • provádění šetření a průzkumů ve škole (výskyt rizikového chování žáků apod.) a konzultace zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence a třídním učitelem při důsledném zachování anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili
  • informování rodičů na třídních schůzkách o výsledcích anonymních šetření
  • v ostatních případech, zejména při individuální práci školního psychologa se žákem, je nutný individuální souhlas zákonného zástupce