Školní poradenské pracoviště
Informace o činnosti školního poradenského pracoviště
Součástí ZŠ a MŠ Brno,Pastviny 70, p.o. je školní poradenské pracoviště (ŠPP), které poskytuje standardní poradenské služby výchovného poradce, školního metodika prevence a školního psychologa. Jejich činnost je určena vyhláškou č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, jejíž novela č.197/2016 platná od 1. 9. 2016 ukládá všem školám poskytovat poradenské služby prostřednictvím Školního poradenského pracoviště. Cílem činnosti ŠPP je zajištění takového prostředí, které žákům umožní se plně a bezpečně vzdělávat s ohledem na individuální potřeby každého z nich. V případě neposkytnutí souhlasu nebude moci škola se žákem pracovat ve smyslu níže uvedených činností. O službu je možné požádat kdykoliv znovu.
Mezi běžné činnosti jednotlivých odborníků patří:
výchovný poradce:
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
- poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)
- zprostředkování diagnostiky specifických poruch učení u žáků
- prevence školní neúspěšnosti u žáků
- zajišťování podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- podílení se na řešení výchovných problémů
školní metodik prevence:
- zajištění a koordinace aktivit školy v oblasti prevence rizikového chování žáků
- poskytování poradenské služby pro žáky a jejich zákonné zástupce v oblasti rizikového chování žáků, zprostředkování kontaktu na odborné pracoviště a participace na intervenci v případě výskytu rizikového chování žáků
- podílení se na řešení výchovných problémů
školní psycholog:
Činnost školního psychologa ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu, kterou škola poskytuje žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům a která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č.72/2005 Sb. a její novele č.197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, z koncepce a ročního plánu ŠPP.
- spolupráce s třídním učitelem při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
- vedení třídnických hodin ve spolupráci s třídním učitelem
- provádění diagnostiky třídních kolektivů
- vytváření podmínek pro posílení pozitivní atmosféry v jednotlivých třídách a ve škole
- provádění opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole
- poskytnutí krizové intervence třídnímu kolektivu
- poskytnutí úvodní poradenské konzultace dítěti, které jej samo vyhledá
- poskytnutí krizové intervence dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci
- provádění šetření a průzkumů ve škole (výskyt rizikového chování žáků apod.) a konzultace zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence a třídním učitelem při důsledném zachování anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili
- informování rodičů na třídních schůzkách o výsledcích anonymních šetření
- v ostatních případech, zejména při individuální práci školního psychologa se žákem, je nutný individuální souhlas zákonného zástupce