Prevence rizikového chování

Školní metodik prevence:

Mgr. Kateřina Černá (MP pro I. stupeň)

Kontakt:
E-mail: cerna@zspastviny.cz
Tel: 537 026 428

 

Bc. Martin Dufek (MP pro II. stupeň)

Kontakt:
E-mail: dufek@zspastviny.cz
Tel: 537 026 438

 

Školní metodici prevence rizikového chování vykonávají činnosti – metodické, koordinační, informační a poradenské.

Řeší zejména tyto nežádoucí jevy:

  • záškoláctví
  • šikanu
  • rasismus
  • xenofobii
  • vandalismus
  • kyberšikanu
  • netolismus ( virtuální drogy )

 

PREVENCE JE MNOHDY ÚČINNĚJŠÍ NEŽ REPRESE…

Je mnohem snazší být moudrý za druhé než sám za sebe.
(Rochefoucauld Francois Duc)
  
Sociálně nežádoucí jevy – společensky nežádoucí jevy (násilí, vandalismus, šikana, rasismus, drogové závislosti, gamblerství…) – s vývojem společnosti se mění a vznikají nové.

Vliv na šíření těchto jevů má rychlost kulturních a sociální změn – dosavadní sociální hodnoty jsou odmítány a pro nové chybí podmínky a vzory. Snaha rychle se přiblížit „novému životnímu stylu“ s sebou přináší řadu negativních důsledků.

Zkušenosti sociálních pracovníků, policistů, soudců shodně potvrzují, že páchání trestné činnosti předurčují:

  • disfunkční rodina
  • problémy související se školní docházkou
  • nestrukturovaný volný čas trávený především mimo rodinu a s vrstevníky
  • poruchy chování
  • sociální vyloučení
  • závislost na návykových látkách
  • extremistické postoje

Vliv násilí v médiích na psychiku – desítky let probíhají diskuse o vlivu násilí ve filmech, v televizních pořadech a počítačových hrách na psychiku dětí. Zatímco se diskutuje, stalo se násilí každodenní součástí zpravodajských a ostatních televizních programů, dokonce hrdinové v kreslených pohádkách se chovají agresivně, necítí bolest, ani výčitky svědomí a většinou jsou odměněni. Těžce zraněný hrdina se po filmové rvačce „pouze oklepe“ a pokračuje v pronásledování…

Prostřednictvím této „reality“si dítě vytváří zcela falešnou představu o tom, jak to ve světě chodí. Není tedy divu, že odborníci hodnotí delikventní mládež takto:

  • agresivní
  • méně ovladatelná
  • méně zodpovědná
  • malá míra sebekritiky
  • větší odolnost vůči stresu

VRAŤME SE K PREVENCI

Nosným prvkem systému prevence je tzv. nespecifická primární prevence. Jde o volnočasové aktivity určené nejširším vrstvám dětí a mládeže.

Primární prevencí rozumíme konkrétní aktivity, jejichž cílem je předejít problémům a následkům soc. pat.jevů. , minimalizovat jejich negativní dopad a další šíření.

Specifická primární prevence. To jsou podpůrné programy pro rizikové skupiny a pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Ochranné faktory ze strany školy

  • pečující, podporující a zdravé školní prostředí (informace, sociální dovednosti, hodnotový systém, diskuse)
  • jasná a srozumitelná pravidla
  • porozumění chování a dynamice vývoje dětí
  • děti jsou zahrnuty do rozhodování na školním dění
  • zodpovědnost ke školním věcem a povinnostem

Ochranné faktory ze strany rodiny

  • pozitivní pouto mezi rodiči a dítětem
  • emocionální podpora
  • absence ostrého a zlého kritizování
  • víra v možnosti dítěte
  • jasná pravidla
  • důsledná kontrola

Zařazení dítěte mezi vrstevníky

  • dítě je součástí pozitivních skupinových aktivit
  • dobrá komunikace s vrstevníky (asertivita)
  • zázemí a podpora kolektivu