Vstupní pedagogická praxe na ZŠ Pastviny

Byla jsem velmi překvapená, když jsem během prázdnin zjistila, že moje studium na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity začne rovnou pedagogickou praxí. Nyní ale musím konstatovat, že to byl ten nejlepší možný start do pětiletého studia programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, protože jsem tuto praxi mohla se svými spolužačkami strávit na Základní škole Pastviny.

Čas strávený zde byl pro mě obohacující nejen vzhledem k mému budoucímu povolání. Především jsem vděčná, že jsem mohla pozměnit svůj pohled na práci učitelů a chování žáků jako obyčejný člověk, který mohl nazírat na české školství prozatím jen ze školní lavice. Tento zážitek je těžké napsat do klávesnice nebo inkoustem na papír, ale pokusím se tuto zkušenost přeci jen přiblížit. Nechci slova zbytečně škrobit, nicméně můj zážitek byl natolik pozitivní, že kladným přívlastkům se nelze vyhnout.

Má praxe na této škole trvala tři dny, každý den jsme navštívili jinou třídu s jinou paní učitelkou. Lišily se tedy pomůcky a aktivity, ale celkový přístup nikoli. Ve všech vyučovacích hodinách byl kladen důraz na rovnost, respekt, individualitu jedince a spolupráci. Paní učitelky dominovaly přirozeným laskavým přístupem a hravými nápady. I na první pohled nezajímavou látku zvládly uchopit zajímavě. Nedělaly mezi dětmi rozdíly, naopak se snažily v dětech rozvíjet potenciál a respektovaly jejich odlišné pohledy. Téměř všechny úkoly měly kořeny v kreativitě, v pokynech byl patrný daný smysl a přesah. Ze slov pedagožek byla cítit profesionalita a vlídnost, která se viditelně promítla do žáků.

Děti ve všech třídách dostaly prostor na sebehodnocení, ale také na hodnocení daných aktivit. Byly neuvěřitelně šikovné, vynalézavé, zvídavé, nebály se udělat chybu a jakkoli se projevit. Navzájem si pomáhaly a respektovaly se. Mám za to, že k tomuto chování přispívá především přístup pedagogů a jejich zábavná a neotřelá výuka, ale i různé tematické dny a celoroční hry. Posun mezi ročníky byl opravdu značně viditelný, což je z mé perspektivy skvělý identifikátor názoru, že tento osobitý a vlídný přístup opravdu nese ovoce.

Kdybych tedy měla soudit Základní školu Pastviny na základě mé praxe, tak se jedná o institut bezpečí. Co já bych dala za to, kdybych takový přístup zažila já na základní škole, kde jsem rozhodně nebyla ke svému názoru vybízena, ale kde byl můj pohled spíše potlačován.

Děkuji, že si díky návštěvě této školy zase o něco více vážím práce pedagogů a že se na své budoucí povolání zase o něco více těším.

Jana Divišová

studentka Pedagogické fakulty MU